.png)
De voordelen van een directe bankkoppeling
Altijd een actueel overzicht
Neem met de directe bankkoppeling beslissingen op basis van actuele en feitelijke cijfers. Je bent direct op de hoogte welke klanten je factuur hebben betaald en wie je nog een betalingsherinnering moet sturen.
Boek sneller je facturen
Doordat Visma eAccounting toont welke bijgeschreven betalingen bij welke uitstaande verkoopfacturen horen, heb je met de boekhoudkoppeling sneller je facturen geboekt. Zo is het afstemmen een fluitje van een cent.
Transacties worden vier keer per werkdag bijgewerkt. Dat bespaart je dus veel tijd en levert je een hoop gemak op.
Wat zijn de kosten van een extra bankkoppeling?
Als eAccounting-klant zijn 2 bankkoppelingen en elektronisch factureren inbegrepen in je abonnement.
Voor elke extra bankkoppeling geldt een tarief van €2,25 per koppeling (bij meer dan twee koppelingen).
Koppel je boekhouding aan je bankrekening
Koppel je bankrekening aan Visma eAccounting voor actuele gegevens, tijdsbesparing en minder fouten. Klik op je bank hieronder om te ontdekken hoe je de bankkoppeling activeert in Visma eAccounting Standaard of Visma eAccounting Pro.
[FAQ's] Heb je vragen over de directe bankkoppeling?
Lees alles over de directe bankkoppeling in Visma eAccounting. Deze FAQ beantwoordt veelgestelde vragen over het automatiseren van je transacties, hoe je je bankrekening koppelt en de voordelen van altijd actuele financiële gegevens. Hiermee bespaar je niet alleen tijd, maar voorkom je ook fouten.
Wil je een boekhouding met daarin steeds een actueel overzicht van klanten die je factuur hebben betaald en weten wie je nog een betalingsherinnering moet sturen? Met de directe bankkoppeling kan je beslissingen nemen op basis van de actuele cijfers.
Met de directe bankkoppeling zullen Visma eAccounting Standaard en Visma eAccounting Pro voorstellen om bijgeschreven betalingen op je bankrekening af te stemmen met uitstaande verkoopfacturen. Transacties worden elke werkdag bijgewerkt. Dat bespaart je dus veel tijd en levert je een hoop gemak op
Tot op heden hebben wij voor de bankkoppelingen kosten in rekening gebracht. Vanaf 1 november 2024 bieden wij de eerste twee bankkoppelingen gratis aan. Voor elke extra bankrekening boven de twee rekeningen betaal je €2.25 per maand.
- De facturatie loopt gelijk aan je abonnementsperiode, zodat we losse facturen vermijden. Jouw abonnementsperiode is drie of twaalf maanden.
- Kosten worden achteraf berekend. Als een rekening in een bepaalde maand gedeeltelijk actief was, telt die hele maand.
In Visma eAccounting kun je via Instellingen - Kas- en Bankrekeningen de bankrekening selecteren. Kies dan ‘bankkoppeling deactiveren’ en volg de stappen op de website van jouw bank.
Heb je een zakelijke rekening bij ABN AMRO? Dan gaat het deactiveren via internetbankieren. Ga hiervoor naar ABN-AMRO en log in met je identificator of ABN AMRO-app.
Indien je bank geen iDin ondersteunt dan kan je je identificeren met je privérekening bij een bank die wel iDin ondersteunt. Ondersteunt deze bank ook geen iDin, dan is het helaas niet mogelijk om de bankkoppeling te activeren.
Indien je bank PSD2 ondersteunt, is deze extra beveiliging verplicht. Je ontvangt 14 dagen voordat de bankkoppeling verloopt een e-mail van ons met de stappen om de bankkoppeling te verlengen. Wanneer je de bankkoppeling niet op tijd verlengt worden er geen banktransacties ingelezen in de administratie. Na verlenging komen de bankmutaties alsnog met terugwerkende kracht binnen.
Ja, voor elke bankkoppeling zijn de eerste twee koppelingen gratis. Voor elke extra gekoppelde bankrekening boven de twee rekenen we €1,75 per maand.
Wanneer de bankkoppeling is ingeschakeld, dan mag je tijdelijk geen transacties handmatig invoeren of importeren via een bankbestand. Zodra de eerste transacties via de bankkoppeling in Visma eAccounting zijn ingelezen, kun je weer transacties van vóór de activatiedatum van de bankkoppeling handmatig invoeren. Op deze manier wordt voorkomen dat je transacties dubbel invoert in eAccounting.
In eAccounting kun je alleen een bankkoppeling activeren als de bankrekening het type Rekening Courant heeft. Ondersteunt je bank het koppelen van een spaarrekening of vreemde valuta én heeft deze rekening een eigen IBAN? Dan kun je in eAccounting de spaarrekening of vreemde valutarekening aanmerken als type Rekening Courant zodat je de bankkoppeling kunt inschakelen.
Gebruik in alle gevallen eigen licentie. Ook als je de bankkoppeling activeert via je accountant.
Exporteer dan een bankbestand uit je internetbank en upload het bestand naar Visma eAccounting om alle transacties op het bankafschrift te importeren. Voor het betalen van inkoopfacturen kun je je een betaalbestand uploaden naar je bank.
Wil je een bankbestand uit je internetbank uploaden naar Visma eAccounting?
1. Exporteer een bankbestand uit je internetbank en sla dit bestand op op je computer. (CAMT.053-bestand, sommige banken ondersteunen ook een MT-940-bestand)
2. Ga in Visma eAccounting naar Kas- en banktransacties -> Nieuwe banktransactie > Selecteer bankbestand. Kies vervolgens het bankbestand dat je op je computer hebt opgeslagen.
Uiteraard kun je ook altijd de transacties op de bankafschriften handmatig naar Visma eAccounting overbrengen.
[FAQ's]
Transacties worden elke werkdag bijgewerkt maar op het moment dat je de bankkoppeling voor het eerst gebruikt kan het enkele werkdagen duren voor je transacties te zien in Visma eAccounting.
De bankkoppeling werkt niet met terugwerkende kracht. Transacties van vóór de aanschakeling van de bankkoppeling kun je inlezen met een bankbestand.
- Exporteer een bankbestand (CAMT.053 of MT-940) uit je internetbank en sla dit op je computer op.
- Ga in Visma eAccounting naar Kas- en banktransacties -> Nieuwe banktransactie -> Selecteer bankbestand. Kies vervolgens het bankbestand dat je op je computer hebt opgeslagen.
Na activatie duurt het 24 tot 48 uur voordat de banktransacties binnen komen in eAccounting. Zijn er na 48 uur nog geen banktransacties binnen? Controleer dan in de online bankomgeving of de bankkoppeling geactiveerd is. Controleer ook of er al bij- of afschrijvingen hebben plaatsgevonden op de rekening.
Heb je een bankkoppeling bij ABN Amro? Dan ontvang je na de activatie een e-mail met een activeringslink. Klik op deze link om de bankkoppeling te activeren, zonder deze activatie werkt de bankkoppeling niet. Heb je geen e-mail ontvangen? Controleer dan je spamfolder. Is de link verlopen? Neem dan contact op met support.
Indien je al langere tijd een bankkoppeling hebt en je bank ondersteunt PSD2-bankkoppeling, dan dien je om de 180 dagen de bankkoppeling te verlengen via iDin. Doe je dat niet, dan worden er geen bankmutaties ingelezen totdat je de bankkoppeling verlengt. Ga in dit geval verder naar de vraag "Waarom moet ik om de 180 dagen de bankkoppeling verlengen?"
Het serienummer kun je vinden bij Instellingen - Bank- en Kasrekening. Kies vervolgens de rekening waarvoor je een bankkoppeling wilt inschakelen en klik op Schakel bankkoppeling in. In het venster dat volgt wordt het serienummer getoond.
Neem gerust contact met ons op!
- Ben je een eAccounting klant? Ga dan naar onze Support-portal.
- Nog geen eAccounting klant? Ga dan naar de contactpagina.