Choose language

Bijtelling in 2026: wat verandert er voor elektrische auto’s en youngtimers?

Rijd je in een auto van de zaak of denk je erover om dat te gaan doen? In de behandeling van het Belastingplan is een belangrijk voorstel aangenomen dat de regels voor de bijtelling vanaf 2026 aanpast. Het gaat zowel om volledig elektrische auto’s als om de zogeheten youngtimers.

Let op: dit is nog een voorstel. De Eerste Kamer stemt op 16 december 2025. Pas daarna weten we zeker of de regels definitief zijn. 

Wat was eerst het plan?

Het was de bedoeling dat 2025 het laatste jaar zou zijn met een korting op de bijtelling voor nieuwe elektrische auto’s. Vanaf 1 januari 2026 zou dan voor iedereen 22% bijtelling gelden over de catalogusprijs (inclusief btw en bpm). Tijdens de behandeling van het Belastingplan heeft de Tweede Kamer dit aangepast.

Nieuwe korting voor elektrische auto’s in 2026 en 2027

Het nieuwe voorstel zorgt ervoor dat er toch een (kleine) korting blijft voor elektrische auto’s die in 2026 of 2027 voor het eerst de weg op gaan.

Voor elektrische auto’s die in 2026 voor het eerst de weg op gaan:

    • Korting: 4% minder bijtelling over de eerste € 30.000 van de catalogusprijs.
    • Bijtelling: Je betaalt 18% over € 30.000, en 22% over het bedrag daarboven.
    • Deze korting geldt 60 maanden (5 jaar) vanaf de datum dat de auto voor het eerst de weg op ging.

Voor elektrische auto’s die in 2027 voor het eerst de weg op gaan:

    • Korting: 2% minder bijtelling over de eerste € 30.000.
    • Bijtelling: Je betaalt 20% over € 30.000, en 22% over het bedrag daarboven.
    • Ook dit geldt 60 maanden (5 jaar) vanaf de datum dat de auto voor het eerst de weg op ging.

Vanaf 2028 is er in dit voorstel geen aparte korting meer. Dan geldt de standaard bijtelling (nu 22%) over de volledige catalogusprijs.

Bestaande elektrische auto’s: nieuwe kansen

Is de periode van 60 maanden met de 'oude' korting voor jouw elektrische auto al afgelopen? Dan kun je in bepaalde gevallen toch nog gebruikmaken van de nieuwe, beperkte korting.

Belangrijk: Deze korting geldt dan alleen voor dat ene jaar, en niet opnieuw voor 60 maanden.

Een voorbeeld: Een elektrische auto uit 2018 heeft in 2025 een bijtelling van 17% over de eerste € 30.000. In 2026 wordt dat 18% en in 2027 20%. Over de rest van de prijs betaal je 22%. De precieze details kunnen verschillen, maar dit is de basisgedachte van het voorstel.

Youngtimers: de leeftijdsgrens schuift op

Ook de regeling voor youngtimers (auto's van de zaak die wat ouder zijn) gaat op de schop.

Nu is het zo dat:

  • Een auto als youngtimer telt als deze 15 jaar of ouder is.
  • De bijtelling is dan 35% over de huidige dagwaarde van de auto.

In het voorstel wordt de grens verhoogd:

  • Naar 16 jaar in 2026.
  • Naar 25 jaar in 2027.

Dit betekent dat sommige auto's die nu een youngtimer zijn, straks weer onder de 'normale', hogere bijtelling kunnen vallen (bijvoorbeeld 22% over de oorspronkelijke catalogusprijs). Of er een overgangsregeling komt voor auto's die nu al 15 jaar of ouder zijn, is nog onduidelijk. We houden het voor je in de gaten!

Waar staan we nu?

De Eerste Kamer moet nog stemmen op 16 december 2025. Pas daarna weten we of deze regels per 1 januari 2026 ingaan.

Zodra de wet definitief is, worden de precieze regels en percentages gepubliceerd op de officiële kanalen van de Rijksoverheid en de Belastingdienst. In onze communicatie rond eAccounting blijven we de belangrijkste wijzigingen voor ondernemers volgen en in begrijpelijke taal samenvatten, zodat je snel zicht hebt op de feiten.

Benieuwd hoe eenvoudig boekhouden écht kan zijn?
Ervaar eAccounting op een moment dat jou past.

Related blog posts